Vitali Eremenco
Visame pasaulyje vairuotojų trūkumas pasiekė kritinę ribą ir kelia grėsmę tiekimo grandinių stabilumui bei ekonomikai, kuri jau nukentėjo nuo pandemijos, Rusijos invazijos į Ukrainą ir sparčiai augančios infliacijos.
Tarptautinės kelių transporto sąjungos (angl. International Road Transport Union) 2021 m. ataskaitos duomenimis, Europoje, JAV, Meksikoje, Argentinoje, Centrinėje Azijoje ir Pietryčių Azijoje yra daugiau kaip 2,6 mln. laisvų sunkvežimių vairuotojų darbo vietų. Daugiausia laisvų darbo vietų yra Eurazijoje – 18 proc. ir Turkijoje – 15,4 proc. Europos šalyse trūksta 425 000 transporto operatorių, o iki 2023 m. pabaigos šis skaičius padidės 14 proc.
2020–2021 m. laisvų vairuotojų darbo vietų skaičius Europoje išaugo 42 proc. Jungtinėje Karalystėje trūko 100 000 vežėjų, Lenkijoje ir Vokietijoje – 80 000, Rumunijoje – 71 000. Meksikoje laisvų darbo vietų padaugėjo 30 proc., o Kinijoje – rekordiškai daug – 140 proc..
Iš pirmiau pateiktų statistinių duomenų matyti, kad vairuotojo darbo patrauklumas krenta, o transporto paslaugų paklausa išlieka aukšta. Tą sąlygoja kelios priežastys.
Jaunų darbuotojų trūkumas
Iki 2026 m. dėl į pensiją išeinančių vyresnių vairuotojų ir jaunesnės kartos atstovų trūkumo laisvų sunkvežimio vairuotojų darbo vietų skaičius Europoje išaugs iki 60 proc. Daugelyje regionų jaunesni kaip 25 metų amžiaus vairuotojai sudaro 6–7 proc. sunkvežimių sektoriaus darbuotojų, o vairuotojų, vyresnių kaip 55 metų amžiaus, yra penkis kartu daugiau, išskyrus Kiniją ir Meksiką. JAV ir Europos šalyse vyresni operatoriai sudaro trečdalį visų profesijos atstovų. Didžiausias vidutinis sunkvežimių vairuotojų amžius yra Europoje – 47.
Vairuotojos moterys
Nepaisant didėjančio moterų nedarbo kai kuriuose regionuose, moterys vis dar sudaro nedidelę sunkvežimių vairuotojų dalį. Ispanija pirmauja Europoje pagal moterų nedarbą (14 proc.), tačiau šalyje tik 2 proc. sunkvežimių vairuotojų yra moterys. Europoje, Meksikoje, Argentinoje, Nepriklausomų valstybių sandraugoje (NVS, angl. CIS), Azijoje ir Ukrainoje moterys tesudaro 3 proc. vairuotojų. Situacija kiek geresnė JAV ir Kinijoje, kuriose moterys sudaro atitinkamai 5 proc. ir 8 proc. vairuotojų.
Sunkios darbo sąlygos
Darbo jėgos trūkumas transportavimo sektoriuje yra susijęs ir su sunkiomis darbo sąlygomis. Jaunus žmones atgraso saugių stovėjimo aikštelių nakvynei trūkumas, ilgai užtrunkantys krovos darbai, tualetų trūkumas krovos aikštelėse. Be to, tarptautinis krovinių gabenimas dažnai asocijuojamas su ilgu laikotarpiu, praleistu toli nuo namų. Eilės prie Europos Sąjungos sienos gali užtrukti valandas, dienas ar net savaites. Vairuotojai kartais turi rankomis pakrauti ar iškrauti sunkius krovinius.
Minimalus vairuotojo amžius ir vairuotojo pažymėjimo kaina
ES šalyse minimalus profesionalaus vairuotojo amžius yra 21 metai, o tai sukuria problemas mokyklą baigusiems moksleiviams. Tarptautinė kelių transporto sąjunga ragina sumažinti amžiaus ribą iki 18, o mokytis pradėti leisti sulaukus 17 metų. Mokymų ir pažymėjimo kaina taip pat mažina profesijos patrauklumą. Pavyzdžiui, Prancūzijoje sunkvežimio vairuotojo pažymėjimas kainuoja 5 300 eurų, o tai yra tris kartus daugiau nei minimalus mėnesinis atlyginimas.
„Transporto ir logistikos įmonės susiduria su sunkumais ieškodamos vežėjų. Lenkijos įmonės dažnai dirba su užsienio vairuotojais, o tai sukelia nepatogumų dėl kalbos barjero. Mūsų įmonėje atsižvelgiama į rinkos ypatumus, mes prisitaikome prie reikalavimų ir skiriame dėmesio užsienio kalbų mokėjimui, kad būtume arčiau klientų ir vežėjų. Vietos rinkų išmanymas padeda geriau koordinuoti vežimo procesus“, – apibendrina „AsstrA Group“ Lenkijoje direktoriaus pavaduotojas operacijoms ir kelių transporto veiklai Vitali Eremenco.
Autorius: Kamila Rynkiewicz.