Anna Smirnova
2022 metai daugeliu atžvilgiu buvo labai ypatingi bei išskirtiniai, šiame pranešime spaudai „AsstrA UK“ pramonės projektų logistikos (AIPL) vadovė Anna Smirnova apibendrina metus logistikos sektoriuje.
Praėjusiais metais stebėtus reiškinius neįmanoma apibendrinti vadovaujantis standartiniu požiūriu. Prasidėjus 2022 metams, COVID-19 ir jo ekonominiai bei socialiniai padariniai toliau kėlė didžiulę grėsmę pasauliui. Lyg to būtų ne gana, vasarį pasikeitė pasaulio geopolitinė situacija, o dėl sankcijų vienam didžiausių naftos ir dujų eksportuotojų dar labiau išaugo degalų kainos... ir tai buvo tik vasaris. Tačiau apžvelkime viską paeiliui.
Sausis
Žvelgiant atgal, galima sakyti, kad sausis buvo labai ramus. Visi buvo pasirengę tvarkytis su popandeminės realybės padariniais. 2022-ieji prasidėjo aplinkoje, kurią gerai prisimename. COVID-19 ir daugybės uostų bei gamyklų uždarymas, dėl to visame pasaulyje sulėtėjo prekių srautai ir padidėjo vartojimo paklausa. Nieko nestebino vėlavimai ir didėjančios išlaidos. Padėties rimtumas tapo akivaizdus susidūrus su ilgomis eilėmis Baltarusijos pasienyje. Ilgiau nei 40 valandų Koroščine (Koroszczyn) ir iki 65 valandų Bobrovnikuose (Bobrowniki) – tiek laiko sunkvežimių vairuotojai turėjo laukti, kad įvažiuotų į rytų kaimynės – Baltarusijos teritoriją.
Vasaris
2022 m. vasario 24 d. Jei pandemija sutrikdė pasaulinę tiekimo grandinę, karo veiksmai Ukrainoje ją visiškai paralyžiavo. Jie ne tik sukėlė netikrumą dėl ateities, dėl jų atsirado kliūčių rinkoje, dėl kurių sutriko tokių prekių, kaip automobilių dalys, nafta ir grūdai, judėjimas.
Kovas
Tiekimo grandinėje tvyro chaosas, o padėtis blogėja. Dėl po vietinio Covid-19 protrūkio didžiausiame Kinijos mieste taikomos griežtos testavimo tvarkos, Šanchajaus Pudongo (Pudong) oro uoste esančiuose oro transportu gabenamų krovinių sandėliuose susidarė sangrūdos. Šanchajaus didmiestį aptarnaujančiame Ningbo (Ningbo) uoste įstrigo daugiau nei 120 laivų-konteinervežių. Šendžene (Shenzhen), pagrindiniame gamybos centre šalies pietuose, įvedus panašius Covid-19 apribojimus, dėl neįvykdytų užsakymų ir vairuotojų trūkumo gabenimo kelių transportu sąnaudos išaugo 300 procentų. Didžiausiuose pasaulio uostuose, kurie anksčiau veikė kaip laikrodis, yra vėluojama, laivai-konteinervežiai dienų dienas laukia eilėse, vienoje iš didžiausių kada nors užfiksuotų spūsčių. Galima būtų vardinti be galo.
Balandis
Uždarius Rusijos oro erdvę, skrydžių maršrutuose įsivyravo chaosas. ES įvedė precedento neturinčias sankcijas Rusijai ir atvirkščiai.
Gegužė
Dėl nepaprastai didelių dyzelino ir benzino perdirbimo maržų Europoje ir Jungtinėse Valstijose, kurias lėmė tiekimo iš Rusijos nutraukimas, kai kurių rūšių žalios naftos kainos pasiekė visų laikų rekordines aukštumas.
Birželis
Išlaikome ramybę ir tęsiame – metai tik įpusėjo.
Birželio mėn. Šiaurės Vakarų Europos uostuose, tokiuose kaip, Roterdamas, Brėmerhafenas, Hamburgas ir Antverpenas, susidarė precedento neturintis uostų apkrovimas kroviniais ir grūstys. Be to, visame pasaulyje toliau trikdomi laivų tvarkaraščiai, dėl to laivai į uostus atplaukia ne pagal oficialius tvarkaraščius ir sunku sudaryti švartavimosi planus.
Liepa
Šiaurės Vakarų Europoje vyraujant karštiems ir sausiems orams logistikos problemos aštrėja dėl toliau krentančio vandens lygio Reino upėje – svarbioje laivybos arterijoje.
Rugpjūtis
Uostų darbuotojų streikai Jungtinėje Karalystėje. Filikstou (Felixstowe), didžiausiame Jungtinės Karalystės konteinerių krovos uoste, apie 2000 darbuotojų nutraukė darbą ir pradėjo 8 dienų streiką, reikalaudami didesnio darbo užmokesčio dėl Jungtinėje Karalystėje sparčiai augančių pragyvenimo išlaidų krizės. Elektros kainos Jungtinėje Karalystėje padidėjo 64,2 proc.
Rugsėjis
Sparčiai auganti infliacija. Logistikos sektoriui tai reiškia, kad sandėliai užpildomi atsargomis, kurių įmonės negali parduoti ir vėliau pakeisti naujais gaminiais. Tai savo ruožtu lemia konteinerių disbalansą uostuose ir terminaluose visoje Europoje, dėl to susidaro didelės sandėliavimo ir prastovų išlaidos bei tuo pačiu metu sulėtėja operacijos.
Spalis
Fényeslitke atidarytas didžiausias Europoje intermodalinio sausumos transporto logistikos terminalas. Didžiausias ir moderniausias Europoje žaliosios koncepcijos įvairiarūšio intermodalinio sausumos transporto terminalas pastatytas per rekordiškai trumpą laiką, privačių investuotojų lėšomis, tam skiriant 40 mlrd. Vengrijos forintų (HUF), prie pat Vengrijos ir Ukrainos sienos.
Lapkritis
Gamybos sutrikimai Jungtinėje Karalystėje: Išankstinių elektros energijos sandorių kainos lyginant su ankstesniais metais išaugo daugiau kaip 500 proc., vien rugpjūčio mėn. kainos padidėjo 64,2 proc. Jungtinė Karalystė žengia į žiemą esant labiausiai neapibrėžtai energijos tiekimo situacijai visoje Europoje. Nors to padariniai nėra aiškūs, gali būti, kad žiemą Jungtinėje Karalystėje bus gamybos pertrūkių, dėl kurių sumažės krovinių vežimo keliais apimtys.
Gruodis
Sulaukėme gruodžio su džiaugsmingomis šventėmis, iškritusiu sniegu, minusine temperatūra ir daugybe streikų.
Šie metai mums atnešė sunkiausių išbandymų, bet taip pat sustiprino mūsų tikėjimą, kad visada galima rasti teigiamą sprendimą. Kad ir kaip sunku tai atrodytų. Dėkoju visai „AsstrA“ komandai už paramą per šiuos 12 mėnesių ir tikiuosi jos ateityje.
Autorius: Aneta Kowalczyk.