Tatjana Serikova
2022 metai pasaulio automobilių pramonei bus sudėtingi. Problemas, kurias sukėlė „Breksitas“, Covid-19 pandemija ir nesibaigiantis puslaidininkių lustų trūkumas, dar labiau pagilino karinio įsiveržimo į Ukrainą ekonominės pasekmės. Čekijos ir Slovakijos ekonomika atsidūrė ypač nepalankioje situacijoje, nes yra labai priklausoma nuo automobilių sektoriaus.
Ilgą laiką Čekijos Respublika ir Slovakija buvo automobilių pramonės lyderės. Šios šalys atitinkamai užima 15 ir 19 vietą pasaulio stambiausių automobilių gamintojų sąraše ir yra reikšminga Europos automobilių pramonės dalis kartu su Vokietija, Ispanija ir Prancūzija.
Šaltinis: https://autosap.cz/en/statistics/general-basic-overviews/
Čekijos automobilių sektorius yra labai internacionalizuotas. Daugiau kaip 90 % Čekijos automobilių gamyklų yra užsienio nuosavybė. Iš 50 pagrindinių pasaulio automobilių tiekėjų daugiau kaip pusė turi savo gamyklas Čekijoje. Pagrindiniai šalies automobilių pramonės gamintojai yra Škoda Auto/Volkswagen, PSA Peugeot Citroen/Toyota Motor Corporation ir Hyundai.
Automobiliai ir atsarginės dalys sudaro 20 % Čekijos importo. Čekijos automobilių pramonė gamina 20% visų vietos gamybos prekių, šioje pramonėje tiesiogiai užimta daugiau kaip 120 000 žmonių, o veikiant visu pajėgumu pagaminama daugiau kaip 1,3 mln. automobilių per metus. Vadinasi, šalyje kas 23 sekundes pagaminamas naujas automobilis. Skaičiuojama, kad 35 % Čekijos ekonomikos yra susiję su šia pramonės šaka.
Slovakijoje automobilių pramonei tenka dar svarbesnis vaidmuo. Šiai pramonės šakai tenka 30 % viso eksporto, joje dirba daugiau kaip 177 000 žmonių. Paskutiniais metais ši šalis, turinti apie 5,5 mln. gyventojų, pagamino daugiau lengvųjų automobilių, negu Italija arba Didžioji Britanija, nors gyventojų šiose šalyse yra daugiau kaip 60 mln. Pagrindiniai automobilių gamintojai Slovakijoje yra Volkswagen Slovakia Bratislavoje, KIA Žilinoje, PSA Peugeot Citroën Trnavoje ir Jaguar Land Rover Slovakia Nitroje.
Nuo 2020 pasaulio automobilių pramonė susidūrė su precedento neturinčiomis problemomis, kurias sukėlė „Brexitas“, pasaulinė Covid krizė ir besitęsiantis puslaidininkių lustų trūkumas. Šiais metais ši pramonės šaka susidurs su naujais iššūkiais. Čekijos automobilių pramonės asociacijos (AutoSAP) duomenimis, 2022 metų sausį lengvųjų automobilių gamyba Čekijoje krito 11,4 % (iki 92 657 automobilių) lyginant su praėjusiais metais. Tai yra pats mažiausias to mėnesio rodiklis nuo 2010 metų.
Automobilių pramonės problemas gilina ir karinis įsiveržimas į Ukrainą. Tik prasidėjus karui kompanija Škoda Auto, kuri yra stambiausia Čekijos Respublikos automobilių gamintoja, ir Volkswagen grupės skyriai paskelbė paliekantys rinką. Žurnalo Autovista24 duomenimis, sustabdyta gamyba Ukrainos Škoda gamykloje, kurioje gaminami modeliai Fabia, Superb, Karoq ir Kodiaq.
Kaip praneša The Wall Street Journal, Volkswagen sustabdė gamybą dviejose savo gamyklose ir nutraukė Volkswagen, Audi, Škoda, Porsche ir Bentley produkcijos tiekimą į RF (Volkswagen grupės pranešimas apie veiklą: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/statement-on-the-volkswagen-groups-business-activities-in-russia/).
Reuters duomenimis, kiti pasaulio automobilių pramonės gamintojai taiko analogiškas priemones. Mercedes-Benz grupė planuoja atsisakyti savo dalies КАМАЗе, o GM ir kiti liukso klasės automobilių gamintojai, tokie kaip Jaguar, nutraukia eksportą. Ford, Renault, BMW ir AB Volvo stabdo kai kurias savo gamyklas šalyje.
„Anksčiau buvo viena iš pagrindinių rinkų daugeliui automobilių gamintojų, todėl išėjimas iš šios rinkos turės sunkių finansinių pasekmių, – sako Tatjana Serikova, „AsstrA“ Prahos filialo vadovė. įsiveržimas į Ukrainą reikšmingai paveikė Europos ekonomiką, pirmiausia tai susiję su tiekimo sutrikimais. Be to, dėl sankcijų visoje Europoje išaugo kuro ir elektros kainos. Pasaulio automobilių pramonė išgyvena didelius pokyčius. Karo pasekmės turi įtakos visai pramonės šakai, kuri ir be to pastaruosius kelerius metus išgyvena sudėtingus laikus dėl „Brexito“, Covid-19 krizės, lustų trūkumo, politinės veiklos pereinant prie žaliosios energetikos. Čekijos Respublikos ir Slovakijos , kurių ekonomikos yra ypač susiję su šiuo pramonės sektoriumi, laukia labai sudėtingi išbandymai“.
Autorius: Agnieszka Krzepkowska.