Vitaly Eremenko
Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenis, Europoje kasmet daugiau kaip 85000 asmenų miršta dėl kelių eismo įvykiuose patirtų sužalojimų. Kituose regionuose šie skaičiai gali būti dar didesni. Mažesnes ir vidutines pajamas gaunančiose šalyse automobilių avarijose patirti sužalojimai yra 10-oji dažniausia mirties priežastis.
„AsstrA Group" Vakarų Europos veiklos ir kelių transporto operacijų direktoriaus pavaduotojas Vitaly Eremenko papasakojo mums apie šiuolaikines saugumo keliuose užtikrinimo priemones.
„Vizija – nulis“ programa pasiekta esminių pokyčių mažinant kelių eismo įvykių skaičių. Ji grindžiama nulinės tolerancijos žūtims keliuose principu ir joje numatyta projektuoti kelius taip, kad būtų kiek įmanoma labiau padidintas eismo saugumas. 1997 m. Švedija buvo pirmoji šalis, kuri parengė ir pradėjo įgyvendinti šią programą. Nuo „Vizija – nulis“ programos įgyvendinimo pradžios eismo įvykiuose žuvusiųjų asmenų skaičius šalyje sumažėjo 60 %. Šiandien ši metodika taikoma Jungtinėje Karalystėje, Nyderlanduose ir Kanadoje. Ilgą laiką kelių eismo įvykiuose patirtos žūtys ir sunkūs sužalojimai buvo laikomi neišvengiama kelių eismo rizika. Įprastai dėl žūčių keliuose buvo kaltinami vairuotojai ir atsakingas elgesys buvo laikomas svarbiausiu veiksniu mažinant eismo įvykių skaičių. Todėl daugelyje šalių pagrindinis dėmesys buvo skiriamas vairuotojų švietimui. Tuo tarpu „Vizija – nulis“ programoje kaip pagrindinis veiksnys mažinant automobilių avarijų skaičių akcentuojamos projektuojant ir statant kelius numatytos priemonės. Taikant nulinės tolerancijos principą, atsakomybę už kelių eismo saugumą turėtų bendrai prisiimti kelių projektuotojai ir statytojai bei kelių eismo dalyviai. Projektuojant kelius, inžinieriai turi atsižvelgti į „žmogiškąjį veiksnį“, tai yra klaidų tikimybę, ir važiuojant iš taško A į tašką B, turi pirmenybę teikti eismo dalyvių saugumui, o ne greičiui. Greitis išlieka pagrindinis kelių eismo saugumą mažinantis veiksnys. Padidinus leistiną greitį, padidėja sunkių pasekmių rizika susidūrus transporto priemonėms. Bandymai rodo, kad jei transporto priemonė atsitrenkia į pėsčiąjį važiuojant 50 km/ val. greičiu, mirties tikimybė yra 80 %. Važiuojant 30 km/val., ji yra mažesnė nei 10 %. „Vizija – nulis“ programoje pagrindinis iššūkis projektavimo inžinieriams yra sumažinti kelių eismo dalyvių pavojingo kontakto tikimybę. Tai darant, projektuojami kelių eismo juostų, sumažinto pločio keliai su vingiais, žiedinėmis sankryžomis, įstrižomis pėsčiųjų perėjomis ir greitį mažinančiais kalneliais. Tokios fizinės kliūtys verčia vairuotojus sumažinti greitį. Kitos naudingos priemonės, nesusijusios su kelių konstrukcija, apima transporto priemonių aklosios zonos ženklinimą, kuris yra privalomas kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Prancūzijoje. Be to, gali būti reglamentuojamas profesionalių vairuotojų darbo ir poilsio laikas – kaip numatyta ES Mobilumo pakete, kad būtų sumažinta automobilių avarijų rizika dėl persidirbimo, nuovargio ir sumažėjusio dėmesingumo. Mūsų įmonė laikosi visų vietos ir tarptautinių teisės aktų, reglamentuojančių krovinių vežimą. Vežant krovinius kelių transportu, įmonės prioritetas yra saugumas“.
Autorius: Anastasiia Onoshko.