Amanda Felska
Nuo metų pradžios vis dar išlieka didelė krovinių vežimo konteineriuose paklausa. Dėl įrangos trūkumo, mažų laivų talpos pajėgumų ir „Covid-19“ apribojimų uostai yra perpildyti.
Remiantis šių metų krovinių vežimo duomenimis, krovinių pristatymas iš Lenkijos uosto į JAV vidutiniškai trunka 5–10 dienų, tai yra 20–50 proc. ilgiau nei pernai. Vėlavimai turi domino efektą visai logistikos grandinei.
„Viena vėluojanti transporto priemonė sutrikdo visų kitų transportų priemonių grafiką. Lenkijoje, Jungtinėje Karalystėje ir JAV trūksta tūkstančių vairuotojų. Tuo pat metu toliau didėja energijos, ypač kuro, sąnaudos. Išnaudojami visi jūrų, geležinkelių ir kelių transporto pajėgumai, tai lemia uostų perpildymą ir vietos trūkumą laivuose. Trūksta darbo jėgos, o prasta geležinkelių infrastruktūra uostuose yra su jūrų transportu susijusių tiekimo grandinių silpnoji grandis“, – pasakoja „AsstrA“ krovinių gabenimo jūrų transportu maršrutų skyriaus vadovė Amanda Felska.
Los Andžele ir Long Biče (Long Beach) laivams tenka iki 45 dienų laukti leidimo švartuotis. Dauguma iš Azijos į JAV importuojamų prekių patenka per šiuos uostus. Singapūre leidimo įplaukti į uostą laivai paprastai laukia 10–15 dienų, į Jungtinės Karalystės Felixstowe uostą – 10 dienų. Į Roterdamo, Antverpeno ar Brėmerhafeno perkrovimo uostus atplaukiantys okeaniniai laivai užlaikomi iki 15 dienų, o tiesiogiai plaukiantys į Lenkijos Gdansko ar Gdynės uostus – 2–4 dienas.
„Šias metais krovinių vežimo iš Lenkijos į JAV sąnaudos padidėjo 45 proc. 40 pėdų konteinerio pristatymo į Čikagą sąnaudos buvo 6000 JAV dolerių, šiandien jos sudaro 9000 JAV dolerių. Krovinių konteinerių pristatymo į Los Andželą sąnaudos nuo praėjusių metų gegužės mėn. padidėjo 25 proc., o gabenimo trukmė yra iki 50 dienų. Jungtinės Amerikos Valstijų Los Andželo, Long Bičo (Long Beach), Ouklando (Oakland) ir Savanos (Savannah) uostuose trūksta vairuotojų ir uosto darbuotojų. Geležinkelių terminalai Čikagoje, Memfyje (Memphis) ir Kanzas Sityje (Kansas City) yra perpildyti. Laivų savininkai nusprendė nevykdyti pristatymų nuo durų iki durų. Konsultuojamės su mūsų vietiniu „AsstrA“ biuru ir agentais, ir jie bando nustatyti tarifus. Ekspertai vertina, kad JAV transporto sektoriuje trūksta apie 80 000 sunkvežimių vairuotojų“, – tęsia Amanda Felska.
Padėtį transporto sektoriuje taip pat apsunkina Kanadoje, Otavoje vykstantys protestai. Nuo 2022 m. sausio 28 d. juose dalyvavo apie 50 000 sunkvežimių vairuotojų.
Be to, kai kurie laivų savininkai nepriima komercinių krovinių, skirtų pristatyti į Rusiją, išskyrus tam tikrus maisto ir vaistų pristatymo atvejus. Europos uostuose neleidžiama perkrauti konteinerių į Rusijos Federaciją plaukiančius mažesnius konteinerinius laivus.
„Norintys siųsti krovinius iš Lenkijos į Jungtines Amerikos Valstijas klientai turi būti kantrūs. Vietos laivuose užsakomos iš anksto prieš 3–4 savaites. Krovinių vežimo jūrų transportu tarifai iš Europos į vakarus ir pietus nuolat didėja“, – priduria Amanda Felska.
Pristatymai iš Kinijos į Europą yra labiau nuspėjami. Kainų lygis išlieka stabilus, tačiau net ir šiame segmente tenka laukti 3 savaites, kad būtų galima rezervuoti vietą kroviniui laive.
2021 m. „AsstrA“ komanda įvykdė daugiau kaip 800 krovinių vežimo jūrų transportu užsakymų į 105 pagrindines paskirties vietas. Jungtinių Tautų prekybos ir plėtros konferencijos (UNCTAD) duomenimis, praėjusiais metais krovinių vežimo jūrų transportu apimtys padidėjo 4 proc. Per pastaruosius du dešimtmečius vidutinis metinis augimo tempas buvo 2,9 proc.
Autorius: Kamila Rynkiewicz.