Alexandr Monsh
Remiantis įsigaliojusio Mobilumo paketo nuostatomis, vairuotojai gaus visą minimalų atlyginimą, nustatytą toje šalyje, kurioje jie faktiškai dirba. Vokietijos vyriausybė ketina 2022 m. minimalų valandinį atlygį padidinti iki 12 EUR. Ar vairuotojai jau iš džiaugsmo trina rankomis?
Vadovaujantis MiLoG nuostatomis (vok. Mindestohngesetz – 2015 m. įsigaliojęs Įstatymas dėl minimalaus atlyginimo), nuo 2022 m. sausio 1 d. įstatymu nustatytas minimalus valandinis atlygis padidėjo nuo buvusių 9,50 EUR iki 9,82 EUR. Dar vienas minimalaus atlygio didinimas iki 11,45 EUR planuojamas šių metų liepos mėn. Spalio mėn. Vokietijos vyriausybė ketina valandinį atlygį padidinti iki 12 EUR.
Tai reiškia, kad vairuotojai, kurie vykdo pervežimus (taikoma kabotažo vežimams, tarptautiniams pervežimams, jei kroviniai yra pakraunami ir iškraunami Vokietijoje, ir jei kroviniai yra iš dalies pakraunami ir iškraunami šioje šalyje), gaus didesnius atlyginimus. Savo ruožtu vežėjai turi atsižvelgti į išlaidų augimą, atsirandantį dėl planuojamo minimalaus atlygio didinimo.
Tačiau klausimas liečia ne tik Vokietiją. Remiantis nuo 2022 m. vasario mėn. įsigaliojusio Mobilumo paketo nuostatomis, vairuotojai, kuriems taikomos naujos delegavimo taisyklės, gaus visą minimalų atlyginimą, galiojantį toje šalyje, kurioje jie faktiškai dirba.
Palyginimo tikslu pateikiame apytikrius minimalius valandinius atlygius, kurie galioja kai kuriose kitose Europos šalyse:
Apie tai, kaip nauji reikalavimai dėl vairuotojų darbo užmokesčio keičia situaciją transporto ir logistikos sektoriuje, pasakoja „AsstrA Associated Traffic AG“ filialo Magdeburge vadovas Aleksandr Monš.
– Aleksandrai, ar nauji reikalavimai dėl komandiruotųjų vairuotojų darbo užmokesčio didėjimo yra teorija, ar tikrovė?
Sunku pasakyti, ar iš tiesų vairuotojas, kuris faktiškai dirba, pavyzdžiui, Vokietijos teritorijoje, gaus Vokietijoje taikomą atlygį. Ar yra mokamas visas minimalus atlyginimas, pirmiausiai kontroliuos vokiškos įmonės. Vadovaujantis Vokietijos įstatymais, užsienio šalių vežėjai savo vairuotojams turi mokėti didesnius atlyginimus, tačiau kyla klausimas, ar jie laikysis tokio reikalavimo? Abejoju.
– Ką MiLoG reiškia užsienio transporto įmonėms?
Tai reiškia, kad rizika yra iš abiejų pusių. Pirma, Vokietijos įmonės turi galimybę patikrinti, ar darbdavys moka vairuotojui atlyginimą tuo metu, kai vairuotojas būna Vokietijoje, ir jei ne, skirti baudą. Antras pavojus – gali būti, kad nepatenkinti vairuotojai paduos į teismą darbdavius, kurie nesilaiko naujų reikalavimų. Apskritai, manau, kad pervežimų, kuriuos į Vokietiją vykdo užsienio šalių vežėjai, apimtys dėl MiLoG taikymo nesumažės.
– Vokietijos vyriausybė ketina spalio mėn. šalyje minimalų valandinį atlygį pakelti iki 12 EUR. Skamba ambicingai.
Esu tikras, kad tie ketinimai bus įgyvendinti. Už darbą turi būti mokama teisingai. Be to, dėl didelio vairuotojų trūkumo paskutiniaisiais metais atlyginimų augimo tendencija ir taip išlieka.
– Ar Vokietijoje aštriai jaučiamas vairuotojų trūkumas?
Per paskutiniuosius penkerius metus situacija atrodo taip: maždaug 50 000 vairuotojų kasmet išeina į pensiją. Naują leidimą dirbti gauna 20 000. Trūkumas – 30 000. Dabartinio aktyvaus ekonomikos augimo sąlygomis tai yra katastrofa.
– Atrodo, kad ši problema liečia visą Europą.
Taip. Kiekviena šalis trūkumo problemą sprendžia savarankiškai. Vokiečiai vairuotojus samdo iš Lenkijos, Čekijos, o Lenkija, Čekija – iš Moldovos, Baltarusijos, Ukrainos. Vyksta grandininė reakcija, tačiau problema neišnyksta.
– Kaip apskritai vertinate dabartinę situaciją transporto ir logistikos sektoriuje?
Situacija didelio optimizmo nekelia. Dėl vairuotojų trūkumo Vokietijoje ir visoje Europos Sąjungoje stinga transporto. Užsienio įmonės bijo investuoti į naujus įrengimus, o prie viso to pridėję kuro kainų šuolį gauname 50 proc. išaugusį įkainį už krovinių pervežimą Vokietijos teritorijoje. Tai – dideli svyravimai. Transporto ir logistikos sektorius susiduria su nauju iššūkiu.
Autorius: Anastasiya Sidelnikova.