2020 m. rugpjūčio mėn. priimti Mobilumo paketo pirmieji reglamentai daugiausia apėmė Europos Sąjungoje dirbančių vairuotojų vairavimo ir poilsio trukmės reguliavimą. Kokie teisės aktuose nustatyti pakeitimai įsigalios 2022 m.?
„Vienintelis pastovus dalykas - kintamumas“, - teigė graikų filosofas Heraklitas. Transporto ir logistikos sektorius jau įprato greitai reaguoti įveikiant ekonomikos sutrikimus, kuriuos lėmė daug veiksnių, įskaitant „Brexit“ ir „COVID-19“. 2022 m. įsigalios Mobilumo paketo, kuriuo nustatoma naujoji krovinių vežimo kelių transportu Europoje reglamentavimo sistema, kelios pagrindinės priemonės. Vežėjai jau prisitaiko.
Šiame straipsnyje „AsstrA-Associated Traffic AG“ įmonių grupės ekspertai pabrėžia svarbius pakeitimus, kurie įsigalios 2022 m. vasario 2 d., remiantis priimtais Mobilumo paketo tolesnių etapų dokumentais.
- Vairuotojų atlyginimas
Svarbiausi pakeitimai yra susiję su naujomis taisyklėmis, reglamentuojančiomis vairuotojų atlyginimus. Pagal teisės aktus vairuotojams mokamas darbo užmokestis turi būti bent jau ne mažesnis kaip valstybėje, kurioje jie dirba, nustatytas minimalus darbo užmokestis. Pvz., jei iš Lenkijos vairuotojas yra komandiruojamas dirbti Prancūzijoje, jo atlyginimas turi būti apskaičiuojamas pagal minimalų darbo užmokestį, kuris mokamas Prancūzijos vairuotojams.
Naujosios vairuotojų darbo užmokesčio taisyklės bus taikomos kabotažo operacijoms ir vežimui į trečiąją šalį.
Dvišaliam ir tranzitiniam vežimui šis pakeitimas nebus taikomas.
- Vidaus rinkos informacinė sistema (IMI)
Nuo 2022 m. vasario 2 d. apie pirmiau nurodytus vežimus, t. y. vežimus, kuriuos vykdo iš kitos ES valstybės narės komandiruoti vairuotojai, būtina pranešti ES masto technologinėje platformoje – Vidaus rinkos informacinėje sistemoje.
- Kabotažo taisyklių pakeitimai
Kaip ir anksčiau, per septynias dienas bus galima atlikti ne daugiau kaip tris kabotažo operacijas. Tačiau reikia pažymėti, kad po trečiosios kabotažo operacijos iš eilės atitinkamoje valstybėje, vairuotojas turi daryti ne trumpesnę kaip keturių dienų pertrauką, skaičiuojant nuo trečiosios kabotažo operacijos pabaigos.
- Kombinuotas krovinių vežimas
Kombinuotam krovinių vežimui, kuris ateityje greičiausiai bus panašus į kabotažą, bus taikomi tokie patys vežimų skaičiaus, vairavimo dienų ir pertraukų laikotarpių apribojimai, kaip ir kabotažo operacijoms. Šis reikalavimas turės poveikį krovinių vežimo kelių transportu pajėgumui ir išlaidoms.
- Prievolė grįžti į veiklos centrą kas 8 savaites
Pagal dabar galiojančias taisykles, tarptautinį krovinių vežimą vykdantys vairuotojai privalo grįžti į darbdavio veiklos centrą ne vėliau kaip per 8 savaites nuo išvykimo iš centro dienos. Šis reikalavimas buvo įvertintas gana prieštaringai. Kai kurie ekspertai teigia, kad šis reikalavimas prieštarauja Europos žaliojo kurso – Europos Komisijos politikos iniciatyvų rinkinio, kurio tikslas iki 2050 m. užtikrinti Europos Sąjungos poveikio klimatui neutralumą, principams. Yra daug požymių, kad laikantis šių reikalavimų, vairuotojai bus dažnai priversti važiuoti be krovinio.
Be to, įsigalios prievolė registruoti sienos kirtimus, įvedant juos į skaitmeninį tachografą.
- Apmokestinimo pakeitimai
Įgyvendinant ES Mobilumo paketą, keliose Rytų Europos valstybėse keičiamas sunkvežimių vairuotojų darbo užmokesčio apmokestinimas. Todėl tikimasi, kad vežėjų bendrosios sąnaudos Lenkijoje, Rumunijoje ir Bulgarijoje padidės bent 36 %.
„AsstrA-Associated Traffic AG“ ekspertai pabrėžia, kad nesilaikant Mobilumo paketo nuostatų, bus skiriamos ne tik finansinės baudos, tačiau taip pat bus padaryta žala reputacijai, dėl ko gali būti sustabdytas licencijos galiojimas arba ji panaikinta. Todėl įmonės turėtų skirti ypatingą dėmesį tam, kad būtų taikomi patikimi ir tikslūs darbo užmokesčio apskaičiavimo metodai, atsižvelgiant į Mobilumo pakete priimtus svarbiausius pakeitimus.
Autorius: Agnieszka Krzepkowska.